I sidste uge tog jeg op til Østerskov Efterskole i Hobro og malede, efter Malik havde advertiseret efter arbejdskraft. Nu er jeg vel hjemvendt til Djævleøen, hvor jeg kan glæde mig over et liv i luksus (dvs. toiletter der virker, døre der kan låses, etc.).
For de nytilkomne her på bloggen vil jeg lige kort fortælle, at Østerskov er en helt speciel efterskole, som d. 14. august i år for første gang slår dørene op for 40 elever. Efterskolen revolutionerer undervisningssektoren ved næsten udelukkende at undervise ved hjælp af læringsspil, der er organiseret som narrative, tværfaglige forløb. Tillige er det den første skole i verden, hvor fællesskabet hverken er musik, idræt eller drama, men derimod noget så subkulturelt som rollespil.
Det er selvsagt et rigtig spændende projekt for én som mig, der både interesserer sig for rollespil og pædagogik. Jeg har haft æren af at følge projektet helt fra det var en luftkastel, som Mads og Malik skubbede lidt rundt med, og til nu, hvor hele herligheden har manifesteret sig i jeg ved ikke hvor mange kvadratmeter forhenværende plejehjem.
Lige nu ligner Østerskov Efterskole dog et bombet lokum. Der er håndværkere over det hele, og folk render hektisk rundt med malerkoste og sandpapir. Vi var fem aktivister - Helene, Munchkin, Theis, Jesper og mig - og jeg synes nok vi fik lagt os i selen. Alligevel er der stadig meget at gøre, så jeg er sikker på, at Malik og de andre ville sætte pris på mere arbejdskraft, hvis nogen skulle kunne afsætte lidt af sin sommerferie.
Det var nu også fedt at lære skolen, og ikke mindst lærerne, at kende. Forstander bliver Mads Lunau. Så vidt jeg ved er Mads uddannet (og hverdagspraktiserende) filosof, samt snart færdig med en folkeskolelæreruddannelse. Mads kommer til at undervise i matematik. Malik Hyltoft bliver viceforstander, og underviser i bl.a. engelsk. Han har 10+ undervisningserfaring fra VUC i København. Men de to hoveder har jeg kendt længe. Til gengæld var det første gang jeg mødte Malene, skolens kommende dansklærer, der også skal undervise i tysk. Hun er uddannet lærer. Malene er ikke rollespiller, men det er til gengæld hendes kæreste med Ivajlo, som også er ansat på skolen som lærer, men hvis fag jeg har glemt - det er lidt svært at huske, med al den tværfaglighed. Naturfagslæreren er Daniel, som også tager sig af skolens IT-system. Han er uddannet folkeskolelærer. Dertil kommer Torben, der skal fungere som vikar. Han er faktisk Mads' gamle ungdomsskoleelev i rollespil, så han er solidt forankret i rollespilsmiljøet. Det samme er Jacob Bavnshøj, som er køkkenchef.
Når man driver en efterskole med kostskole, er det naturligvis nødvendigt, at lærerne er så tæt på som muligt, så Malik, Ivajlo, Malene og Torben kommer til at bo i skolens bygninger. I Maliks tilfælde er der ligefrem tale om, at han kommer til at bo i et par værelser, der ligger mellem elevrummene.
Ind imellem alt malerarbejdet fik vi heldigvis også sat tid af til en god snak. Malik fortalte mig om skolens umiddelbare fremtid - om det første undervisningsforløb, og om hvordan det er vigtigt for ham, at Østerskov Efterskole bliver forankret i rollespilsmiljøet. Vi snakkede om hvor fedt det ville være, hvis rollespillere bare "dropper forbi" og besøger skolen. De første to tiltag for at række ud mod miljøet er allerede på vej: Hyggecon 2006 kommer til at ligge på Østerskov Efterskole. Desuden planlægger Malik en ny con, der kan fungere som arvtager til Orkon, og som skal være en fast årlig begivenhed på skolen.
9 kommentarer:
Det er gået mit hoved helt forbi, at der var brug for aktivister på efterskolen disse uger! Jeg var ellers hjemme i Hobro sidste uge og løb en tur forbi efterskolen i håb om tilfældigt at støde ind i Mads eller Malik derinde. Der var en masse byggerod, da jeg gik en runde, men jeg mødte kun håndværkere.
Jeg vil bestemt følge Maliks opfordring, som du skriver, om at kigge forbi, når jeg er hjemme på familiebesøg.
...Iøvrigt slår det mig lige, at jeg bør opstøve nogle Foreningsmapper til efterskolen. Hvis bare en brøkdel af eleverne får mod på at organisere noget rollespil, når de forlader skolen, er den et godt sted at starte :)
Hey Peter, velkommen til min blog :O)
Jeg er ret så sikker på, at efterskolen ville sætte pris på nogle foreningsmapper. Jeg kunne forresten også godt tænke mig en ny i erstatning for den, jeg har mistet :/
Jeg tror skolen, Mads og Malik ville sætte pris på et besøg. Eftersom Malik, flere lærere og diverse aktivister faktisk camper i den kommende undervisningsfløj, må de altså være der et sted.
Hej Peter
Lige nu er Malik dog på lidt velfortjent ferie, så ham støder du ikke på den næste uges tid (medmindre du er til det samme live, naturligvis ;)).
Men ring til kontoret (=Mads) på 98 52 12 00 og få en snak eller send en e-mail til mail@osterskov.dk.
En vigtig detalje er, at de er så glade for hjælp deroppe, at de gladeligt betaler for de hjælpende hænders transport tur/retur og sørger for kost/logi på skolen, så man behøver ikke tilfældgivis skulle på familiebesøg for at give en hånd :)
Er du rigtig snedig, kan du flytte fokus, så du primært arbejder (=de betaler transporten) og så lige kigger forbi familien om aftenen ;)
Jeg håber du kommer derop (hils, hvis du gør) og hiver et par venner/familiemedlemmer med. De både trænger til og fortjener al den hjælp de kan få med det projekt (ja, jeg er ret begejstret for det :)).
Sanne: Jeg mener, Ivajlo (blandt andet) skal fungere som historielærer. Men bortset fra det har du vist hørt væsentligt bedre efter i timen end jeg har, når det drejer sig om det pædagogiske arbejde deroppe ;)
Jeg fik jo også lige stukket hovedet ind forbi, og det var jo nogle lokaler med... hvordan skal man sige det... stort potentiale :-)
Nej, det var faktisk nogle fede bygninger og nogle fede omgivelser. Men seriøst! De har brug for al den hjælp de kan få deroppe.
Håber at det alt sammen går, og at de første elevhold vil blive glade for oplevelsen.
Hej Sanne og Rikke,
Jeg tror jeg har en enkelt overskydende mappe tilbage. Den skal de da have. Håber jeg kan samle flere. Ellers kommer alt indholdet snarest op på nettet, men det er lidt federe for eleverne, hvis der står en mappe fremme.
Og ja, jeg er også utroligt begejstret for skolen og ideen! Jeg har samlet lidt ting ind til dem - møbler, bøger, rollespilsting og videoer – men vil også gerne hjælpe på andre måder :) Kommer først til Hobro i midten af august, og der skal jeg bestemt derud igen!
Hej Sanne og andre.
For at opklare hvad det helt præcist er, jeg skal undervise i, i det tværfaglige virvar, så er det historie, dansk, samfundsfag, kristendom og idræt.
Det kommer til at fungere sådan, at hvert fag har to lærere tilknyttet, med undtagelse af tysk, for på det sprog er det kun Malene der kan gøre sig forståelig, uden at lyde som en ork.
Jeg er uddannet historiker fra SDU, med speciale i systemisk/sociologisk erkendelsesteori og formidling. Jeg har undervist 2 år i ungdomsskolen, og har i den periode interesseret mig meget for, hvordan man kan lære noget af spil og rollespil, med udgangspunkt i min viden om erkendelsesteori.
Jeg glæder mig som et lille barn til at starte med at undervise, men lige nu står den mest på malearbejde, selvom de første planlægningsmøder har fundet sted. Så hvis nogen skulle være i tvivl, er der stadigvæk masser at lave med en pensel.
Til sidst, skylder jeg at sige, at Thais, som har været på skolen som frivillig siden den 1. juni, har insisteret på, at jeg oplyste om, at Sanne har stavet hans navn forkert, hvilket jeg hermed har gjort.
Derudover skal jeg nok sende mine tanker om spil og læring til dig, Sanne, men min computer hvorpå disse tanker er nedfældet, er opmagasineret i skolen kælder. Så indtil mit hus er malet færdig, må det vente.
Vh
/Ivajlo
En lille hurtig rettelse: Jeg har altså kun været på skolen siden d. 4 juli.
Mvh.
Thais
Hej Ivajlo og Thais,
Tak fordi I besøger min blog - det var meget informativt - og mange gange undskyld fordi jeg ikke kan stave Thais' navn :)
Ja, formentlig sa det er
Send en kommentar